Kolejarze przedstawili plan remontu linii średnicowej w Warszawie
Kolejarze szykują się do generalnego remontu linii średnicowej w Warszawie. To jeden z najbardziej uczęszczanych szlaków kolejowych w Polsce. Przedstawiono szczegółowe założenia.
Modernizacja będzie polegała na przebudowie dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Śródmieście i Warszawa Wschodnia. Jak mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, zostanie też wyremontowana cała trasa razem z obiektami inżynieryjnymi. Możliwe, że powstaną nowe przystanki kolejowe w okolicy ronda de Gaulle’a oraz ulicy Solec.
Jednocześnie zlikwidowano by przystanek Warszawa – Powiśle. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą też wyremontować tunel średnicowy, unowocześnić go tak, by spełniał wszystkie wymogi bezpieczeństwa.
W planach jest też modernizacja Mostu Średnicowego, w tym przywrócenie jego przedwojennego wyglądu. Celem prac jest zwiększenie przepustowości trasy nawet o 50 procent.
Oznacza to, że lokalni przewoźnicy będą mogli uruchomić o wiele więcej pociągów w ruchu aglomeracyjnym. Przy planowaniu remontu kolejarze współpracują z samorządem Warszawy i Mazowsza.
W planach jest budowa pętli tramwajowej przy Dworcu Zachodnim, przejścia ze stacji metra Centrum na stację Warszawa Śródmieście, a także przeniesienie w te rejony peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Remont spowoduje duże utrudnienia dla poruszających się po centrum Warszawy. Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, konieczne będzie ograniczenie ruchu w Alejach Jerozolimskich, które są jedną z najbardziej ruchliwych ulic stolicy. Jednym z wariantów jest ograniczenie ruchu osobowego i pozostawienie jedynie komunikacji zbiorowej. Konieczne może być przesunięcie torowiska tramwajowego.
Rozpoczęcie remontu jest planowane na 2020 rok. Wszystkie prace mają być wykonane w ciągu sześciu lat. Inwestycja będzie częściowo finansowana z funduszy Unii Europejskiej.
IAR